Fredag den 13:onde. SCARY!

Jag och Fia blev precis klar med våran hemmagjorda lasange. Den ser jätte god ut.



Snart ska jag ge mig på att baka solrossnittar. Såå goda sega kakor! Har aldrig lyckats göra rätt. Monika i mitt förra lag gjorde helt underbara sånna till mig några gånger, nu får man baka själv. Får hoppas att vi lyckas denna gång.

Här är receptet om någon mer känner för att utmana sig själv i bakning.

Sega solrossnittar, 40 st

200 g smör eller margarin
1,5 dl socker
4 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1,5 dl solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirapen. Blanda de tora ingredienserna för sig och rör samman allt till en smidig deg (eller kör allt i en matberedare).

Dela degen i fyra bitar och rulla ut till längder, ca 30 cm långa. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper. Strö lite solrosfrön över och platta till längderna lite.

Grädda i ugnen i 10-15 minuter. När längderna svalnat något, skär diagonala snittar. Låt sedan kakorna svalna ordentligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0